woensdag 25 augustus 2010

te schuw om in het openbaar te praten over besparen/consuminderen.

Ik vind het zo heerlijk dat er op internet zoveel bloggers zijn over het onderwerp besparen/consuminderen! Ik voel mij er begrepen, herken dingen van andere bloggers wat ik ook doe en niets is vreemd.
Toch vind ik het nog steeds jammer dat geld/besparen/consuminderen in mijn dagelijks leven niet bespreekbaar is. Als ik weleens vertel dat ik bewust omga met geld en boodschappen doe bij een Lidl, Wibra, action, etc. word er weleens vreemd gekeken. Wij hebben het toch goed, wat moet ik daar dan doen? Ja wij hebben het zeker goed, kunnen veel doen omdat ik daar juist winkel! Maar dan toch, ik kan niet onverwachts uit eten, zomaar een nieuwe auto kopen of een TV. Zeker het laatste is eigenlijk nodig,hij doet het soms niet. Pas als hij het echt niet meer doet komt hier een nieuwe.

Maar ik vind het ook heerlijk om te besparen. Bepaalde dingen zijn minder belangrijk geworden, zoals spullen in huis en kleding! Ik heb meer rust en ben sneller tevreden. Jammer dat ik dat niet tegen mensen kan vertellen, of dat ze het niet willen horen!

Schamen ze zich om over het geld te praten? Is dat het. Nergens voor nodig, want ieder huisje heeft zijn kruisje!

Ik blijf lekker erover praten hier op mijn blog, met jullie! Maar ik hoop ook ooit in de echte wereld met mensen te kunnen spreken over dit soort onderwerpen.

9 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, mensen willen wel geld overhouden maar niet bewust na denken over geld.
    Vaak is het volgens mij gewoon struisvogelpolitiek.
    Ik vind het ook fijn om via het blog tegen deze dingen te delen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat veel mensen er niet voor uit durven komen. Dat zie ik wel veel in mijn omgeving: veel uitgeven en zeuren dat ze te weinig hebben......inderdaad Herma: Struisvogelpolitiek. Zonde hoor, je kan er zoveel van leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is net als met roddelbladen: Niemand leest ze, alleen bij de dokter. Ik denk, dat er genoeg mensen naar Lidl of Aldi gaan, alleen komen ze er niet voor uit.Jammer voor die mensen. Ik praat er ook met mijn kinderen over. Die komen ook graag bij Lidl.

    Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ervaar het juist heel anders. Als ik er over begin, zijn de mensen om mij heen juist een soort van blij dat ze het er over kunnen hebben. Heel veel mensen zijn met geld bezig en vinden dat ze omkomen in de spullen. Door mijn verhalen zet ik mensen weer aan het denken. Ach, lang niet iedereen natuurlijk, maar toch zit ik nu in hun hoofd met zo'n vervelend stemmetje dat commentaar geeft op iedere aankoop. :-)
    Gewoon blijven vertellen....er zijn veel meer mensen mee bezig dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het zelfde als merel hoor.
    Mensen moeten vaak om me lachen hoe open ik ben.
    Zeg gewoon zal wel gek wezen hou me geld wel in mijn zak voor echte leuke dingen en dan komen ook bij mij de verhalen los.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lang leve het internet! Iedereen kan daar gelijkgestemden vinden.

    Ik kom ook graag bij de Wibra en Zeeman en Action.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In onze familie en vriendenkring en buren hebben we juist wel heel veel mensen die altijd uitpluizen hoe men op iets kan besparen. Maar het gaat dan merendeel over - de energierekening - is jouw beunhaas goedkoper dan de mijne en net zo goed? - Lidl heeft nu ook een soort van Rivella, maar dan goedkoper! - ben je al bij de Action geweest, die heeft nu bladiebladiebla.
    Wat me wel opvalt dat het wel taboe is om over sparen te praten...dan wordt men wat ongemakkelijk, immers als ik vertel dat wij bv € 200,- kunnen sparen zie je gelijk in hun ogen dat ze aan het gissen zijn hoeveel inkomsten we dan hebben ;) Daarom ben ik ook blij dat we in blogland hier wel openlijk over kunnen praten, hetzij anoniem, maar dat vind ik eerlijk gezelfd zelf ook prettiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ontzettend leuk om te lezen dat bij jullie de reacties van de omgeving verdeeld is!
    De één herkend zich in mijn verhaal, de ander juist niet.

    Ik denk ook wel dat ik er over moet blijven praten, maar soms ben ik zo enthousiast erover dat ik denk dat andere mij daarmee weer opdringerig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel herkenbaar! Wij 'passen' voor veel mensen ook niet in het plaatje om bij de Action en Aldi te winkelen. Maar ik vind het heerlijk en ik vind het een geweldig streven om zo mijn dromen te verwezenlijken en mijn hypotheek tussentijds te verlagen.
    Maar goed, nu is het even noodgedwongen consuminderen bij ons omdat de verbouwing tegenzat...

    Ik blijf ook lekker anoniem alles van mij afschrijven via mijn blog.

    Groetjes,
    Mrs. Newkindoflife

    BeantwoordenVerwijderen