donderdag 2 april 2015

Kliekjesdag

Vandaag is het kliekjesdag. Wij eten vanvond kliekjes, maar de kliekjes worden ook verwerkt voor later gebruik. Restjes eten(klinkt al minder vriendelijk dan kliekjes)gingen hier een aantal jaar geleden nog in de prullenbak. Aardappels, rijst, broodkorsten ga zo maar door. Toen ik ik mijn eerste poging deed om te besparen begon dat met voeding. Ik paste mijn boodschappenbudget aan, kocht goedkopere producten en ging een poging wagen wat met die restjes te doen. Nou de restjes heten tegenwoordig kliekjes, omdat dat iets dankbaarder klinkt en worden met liefde verwerkt, zoals vandaag. De kliekjeswinst van de afgelopen dagen diverse groenten, aardappels en gebakken kipfilet. De kipfilet is te weinig om nog voor een avondmaal te gebruiken (lees; bij aardappels en groenten). Deze gaat vandaag in stukken gesneden worden en gebruikt worden in een maaltijdsalade voor morgen. De aardappels kunnen opgebakken worden en dan is er voldoende voor een hele maaltijd!Wij eten thuis eigenlijk nooit meer "gekochte" aardappelschijfjes omdat opgebakken aardappels naar ons idee velen malen beter smaakt. Als ik de groenten bij elkaar doe (brocolli, champigons, boontjes) en ik nog een verse wortel uit mijn koelkast toevoeg, kan ik deze groenten roerbakken en zijn ze heerlijk te eten bij de opgebakken aardappels, vlees erbij en klaar. Dus vanavond is weer ingevuld. Vaak haal ik mijn inspiratie van het internet. Ik google op de ingrediënten die ik heb en kom dan altijd uit op een recept. Soms moet ik het recept licht aanpassen omdat ik bijvoorbeeld niet alle ingrediënten in huis heb, maar dat mag de pret niet drukken. Tegenwoordig kun je voor kliekjes ook terecht bij Kliekipedia ,wat op het eerste gezicht er goed en leuk uit ziet. Gooi dus nooit eten weg, je kunt er altijd wel wat van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten