donderdag 19 maart 2015

Wat is nu gezond?

Op het moment merk ik dat er veel discussies zijn op de radio, tv en internet wat nu gezonde voeding is? Superfoods, Smoothies, de ouderwetse bruine boterham? Wat is nu gezond? Ook zelf ben ik ermee bezig aangezien mijn lichaam weer een soort van "opknapbeurt" nodig heeft en als hij is opgeknapt ik in balans wil blijven. Lichaam en geest hebben naar mijn idee een verbond en beïnvloeden elkaar en de laatste jaren heeft mijn geest wel een beetje roofbouw gepleegd op mijn lichaam. Daarnaast koos ik vaak voor de makkelijkste weg (qua voeding), wat niet altijd even gezond is. Kortom ik ben zoekende met voeding! Ik ga meestal niet zo mee in hypes omtrent voeding, behalve de smoothies. Ik ben een slechte fruiteter en vind groenten veel lekkerder, maar toch is fruit naar mijn idee belangrijk voor een gezond huisje van mijn geest; mijn lichaam. Daarom drink ik smoothies en vooral met fruit. De vaak overijpe fruitsoorten gaan er bij ons thuis erin en presenteer ze als milkshakes. Zo drink ik ze met smaak op, maar ook mijn kids. Vooral mijn oudste is net als mij en eet liever een komkommer dan een banaan. Ik heb het geprobeerd om smoothies te drinken met groenten erin, maar dat kan mijn geest niet aan. Ik vind het idee niets en daardoor smaakt het mij ook niet. Wellicht tussen mijn oren, maar ach knagen op een wortel, bleekselderij of komkommer vind ik niet erg dus op die manier verorber ik mijn groenten wel. Maar dan de rest van de voeding! Drinken is hier altijd water, thee of koffie. Niet omdat het moet, ik vind het ook echt lekker. Brood zou gezond moeten zijn. Ik weet het niet, ben nog in twijfel. Vanaf dat ik mij kan herinneren vind ik brood eigenlijk niet veel aan, alleen als hij heel donker is en übervers. Voor dat laatste betaal je natuurlijk ook en dat vind ik het niet waard. Kortom hier in huis redelijk vers brood, ingevroren, waar we een week van kunnen eten en daardoor ook budget-technisch aantrekkelijker. Terug naar mijn twijfel over brood. Buiten het versheidsgehalte, heb ik het idee vaak buikpijn te krijgen na het eten van brood. Soms voelt het als een blok in mijn maag, dus ook dat vind ik naar. Brood ik weet het dus nog niet zo. Meestal eet ik er wel 1 met mijn kids in de ochtend en als ze thuis lunchen en niet op school zijn, dan ook. Zijn ze er niet met de lunch dan ga ik aan de salades, daar word ik veel gelukkiger van. Dan suiker, ja ik ben verslaafd en heb er de laatste maanden/jaren echt last van kwam ik deze week tot de conclusie. Ik gebruik geen suiker in thee of koffie, maar het zijn vooral de suikers die ergens in zitten. Dus het koekje of chocolaatje bij de koffie. De suikers in zo'n pad of cup van apparaten-koffie. Maar ook de suikers in producten waarvan je het niet verwacht; de crackers, nootjes en jus. Daarom besloot ik vanaf maandag bewuster daarmee om te gaan en het werkt! De eerste dag was top, dinsdag en woensdag voelde ik mij beroerd en echt verslaafd. Ik zag alleen maar koekjes voorbij komen die zeiden; "Eat me"! Toch vanaf vandaag voel ik mij weer een stuk fitter. Als dit een beetje in mijn systeem komt en ik er goed vanaf kan blijven wil ik het steeds verder uitdiepen. Ik wil van mijn suiker-verslaving af! Ik denk dat ik mij een stuk fitter zal gaan voelen. Na de suiker gaan we verder, verder met bewuster verorberen van voeding! Ik maak al veel zelf klaar (sausjes, groenten, etc.), maar dat wil ik nog meer gaan doen. Ik wil ook bepaalde E-nummers gaan weren en.......nog veel meer! Maar stap 1 is gezet en nu ga ik volhouden, op naar een gezond huisje voor mijn geest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten