dinsdag 17 maart 2015

Inkoopbeleid kinderkleding (zie ook oude blogs)

Toen een aantal jaren geleden mijn oudste meisje ter wereld kwam, mocht zij niets te kort komen. Ik kocht leuke kleding, speelgoed, van een goed merk de inrichting van haar kamer en allerlei andere artikelen die toch ECHT nodig waren. Tja, leuk, maar ik voelde hem ook! Er ging veel geld uit en ik maakte toen zij ongeveer 1 jaar was de balans op. Ik schrok enorm, alleen al gemiddeld € 100,- in de maand had ik uitgegeven aan kinderkleding, laat ik dan maar niet spreken over de rest. Hoe was dit mogelijk, voor een kind die soms maar een paar weekjes in 1 maat bleef hangen? Tja een blinde vlek voor mijn ogen, want alles waar "kind" of "baby" bij staat is toch goed? Ja goed voor de kassala van de detaillist. Tuurlijk ook deels voor mijn kind, want ze moet kleding aan en er moet een kinderwagen zijn, maar € 100,- voor kinderkleding per maand, €1200,- voor een jaar, was dat echt nodig? Ik besloot om veel kleding te verkopen en ontdekte daardoor; tweedehands kleding. Ik raakte op die manier een voorstander van tweedehands kleding en later ook van de rest van mijn spullen. Ik verkocht speelgoed en meubels en kocht "nieuwe" tweedehands terug. Tegenwoordig vind ik het niet gek meer om tweedehands te kopen. Zeker nu ik twee geweldige dametjes heb! Terug naar het inkoopbeleid. Tegenwoordig geef ik jaarlijks aan kinderkleding rondom de € 500,-/€ 600,- uit. De helft minder, maar dan voor twee kinderen dus. Dus technisch 1/4 deel minder, dan ik in het eerste jaar aan mijn oudste heb uitgegeven. Voor deze bedragen koop ik nieuw en tweedehands, behalve bij schoenen. De enige tweedehands schoenen die gedragen worden zijn doorgeschoven van zus naar zusje of van nichtje naar nichtje en zijn dan vaak nog praktisch nieuw. Hoe ga ik te werk: * Nieuwe kleding wordt over het algemeen in het andere seizoen gekocht. Zo koop ik in de winter de zomerkleding en in zomer de winterkleding. Dit scheelt enorm veel geld, aangezien ik dan vaak op nieuwe kleding tussen de 50-85% korting weet te behalen. Mij maakt het niet uit van welk jaar het is, als het maar leuk staat en comfortabel is. Mijn kinderen maakt het ook niet uit, aangezien zij beide nog de leeftijd hebben dat de invloed van vriendinnen niet echt meespeelt. Hopelijk gebeurd dat helemaal niet (heb ik ook niet gehad), maar mocht dat wel zo zijn, wil ik hier wel rekening mee houden. Ik schat in welke maat mijn kids hebben in het volgende seizoen en koop deze. Mocht ik voor mijn oudste een keer een verkeerde inschatting maken, dan komt het kledingstuk in de kast van mijn jongste. Het voordeel als je twee kids hebt van hetzelfde geslacht. * Als ik wel binnen een seizoen kleding koop, dan gebeurdt dit altijd via de sale en het liefste nog met een percentage aan korting op die sale! Dus zie ik staan "Nog 50% extra korting op de sale"hup dan loop ik naar binnen. * Dan tweedehands, i love it! Mijn jongste dochter draagt veel tweedehands van haar zus. Net anders gecombineerd, zodat het lijkt alsof het speciaal voor haar gekocht is. Daarnaast hebben wij in beide families heel veel nichtjes om ons heen, dus daar wordt ook rijkelijk in doorgeschoven door mij en mijn schoonzussen. Op deze manier zijn soms kledingstukken weleens derde- of vierdehands. No problem, zo lang het er netjes uitziet en het niet stuk is zie ik het probleem niet. * Tweedehands kleding van een winkel, dat is ook top! Zo neus ik vlak voor een aankomend seizoen graag bij echte tweedehands kinderkledingwinkels of gewoonweg de kringloop. Soms vind je wat, soms helemaal niets. Ik heb ondertussen mijn adresjes en vind daardoor vaak juist wel wat! Als mijn meiden eruit zijn en ik het niet meer kan doorschuiven, breng ik het zo weer in bij diezelfde winkels. Zij verkopen het voor mij en mocht dat niet lukken, laat ik het namens de winkels graag doneren aan een goed doel, zoals bijvoorbeeld een kledingbank. * Tot slot in de tweedehandskleding de "tweedehands kinderkledingbeurzen" en de rommelmarkten. Ook daar struin ik graag of breng ik zelf in/sta ik. Op deze wijze geef ik minder geld uit aan kinderkleding. Het is goed voor mijn portemonnee, het belast het milieu minder, omdat je veel tweedehands hetzij derde-/vierdehands gebruikt of het gaat naar een goed doel! Want ik ben mij sterk bewust dat ik het geluk heb kleding voor mijn kinderen te kunnen kopen, maar dat er genoeg gezinnen zijn hier in Nederland of ergens anders op deze wereld die dat niet kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten