dinsdag 7 april 2015

Doel is gesteld

Ik ben goed in consuminderen en besparen, maar ijzersterk als ik een doel heb waarvoor ik dat doe. Als ik geen doel heb, zie ik weleens wat door de vingers en dat laatste kan aardig oplopen. Zolang ik dat kan betalen prima, dan mag er weleens wat door de vingers worden gezien. Toch ben ik gemotiveerder als ik een doel heb. Zo besloot ik in 2010 om in 2011 te trouwen met toen mijn vriend, nu mijn man. Wij wouden geen cent lenen en sprokelde in 1,5 jaar tijd een bruiloft compleet verzorgd bij elkaar. Na mijn bruiloft was er niet echt meer een doel. Ik consuminderde zeker verder, maar iets minder fanatiek. Nu heb ik besloten om opnieuw een doel te stellen, zodat ik nog bewuster kan besparen en consuminderen. Zodat ik er weer ijzersterk in ga zijn. Kortom mijn doel t/m eind van dit jaar is; "Kunnen wij leven van 1 salaris?". Tja BAM het is eruit. Is het doel te ambitieus? Geen idee. Wellicht beetje kort voor nog 8 maanden? Geen idee. We gaan het zien en beleven. Uiteraard moet het doel ondersteund worden door een aantal pijlers, hulpmiddelen hoe wij dit gaan bereiken. Een soort plan de campagne. Deze pijlers ga ik uitschrijven uitgebreid, maar een aantal heb ik al: * boodschappenbudget verlagen van +/- € 300,- á € 350,- per maand naar € 250,- per maand. * kleding voor het hele gezin wil ik proberen te kopen van alleen de kinderbijslag. Wij hebben net gehad, zijn voorzien voor de eerste zonnestralen en ik ga proberen nu niets meer te kopen t/m juli. Uitzondering van wat echt nodig is. Wat ik zie onder echt nodig zijn sokken, ondergoed , jas en schoenen. Maar deze zijn er naar mijn idee voldoende. * energie en water besparen. Met deze drie pijlers ga ik aan de slag alvast voor mijn doel! Kunnen wij als gezin van twee volwassenen en 2 kids leven op het salaris van alleen mijn man? Niet omdat ik wil stoppen met werken, wel omdat ik de mogelijkheid wil hebben om te doen waar mijn hart ligt. Werken vanuit mijn passie, mijn liefde, etc. Daarvoor is lef nodig. De inkomsten kunnen onzeker zijn, zeker in het begin. Ik ga ervoor, ik ga hem aan! Ik heb er zin in! xxx Lissey

2 opmerkingen: