vrijdag 25 juni 2010

Berekenig uitgaven kleding

Naar aanleiding van mijn vorige bericht, vanochtend aan het rekenen geslagen.Hoeveel heb ik nu daadwerkelijk uitgegeven aan de kleding van mijn dochter. Ik heb gekeken naar de cijfers vanaf 1 januari 2010 t/m half mei, want tot zover had ik het bijgewerkt. Ik kwam uit op gemiddeld € 63,- per maand en ik moet eerlijk zeggen het viel mee. De kleine meid is weer erg gegroeid de laatste maanden en moest dus veel nieuwe kleding hebben in haar nieuwe maat. Daarnaast had ik verwacht dat ik meer had uitgegeven dan die gemiddelde € 100,- in haar eerste 9 maanden van haar leven. Dus al met al viel het mij mee, neemt niet weg dat ik wel ga proberen te besparen op haar post.
Maar op één of andere manier bekroop mij het gevoel dat er meer was. Dat er toch ergens onnodig veel geld aan werd uitgegeven. Dus eens kijken naar mijn eigen "kleding post", auw! Dat deed zeer. In de eerste 4 maanden van dit jaar heb ik gemiddeld per maand € 152,41 uitgegeven aan mijn eigen kleding. Hoe kan dat? Als ik in mijn kast kijk en ik zie wat ik heb gekocht verwacht ik niet dat het zoveel waard is. Hier moet dus duidelijk op bezuinigd worden!

Tijdens de berekeningen van vanochtend komt toch een bepaald besef. Waarom wil ik zo graag kopen? Ik merk dat ik regelmatig op de dagen dat ik thuis ben naar de winkel ga om iets te kopen. Kleding, iets voor in huis, eten. Vaak is het niet eens zo duur, maar moet er even uit even iets halen. Oké vele vrouwen hebben deze drang, maar men zegt dat er een achterliggende gedachte achter zit. Sommige kopen om hun verdriet te vergeten, andere krijgen een kick van het kopen er zijn tal van redenen. Wat is mijn reden? Niet vanwege verdriet, zo'n koper ben ik niet. Het eerste wat in mij opkomt de kick van koopje! Want ik ben een koopjesjager. En ik denk ook het gevoel eruit te zijn, ben nogal rusteloos van aard.
Laar ik hier eens over gaan denken, wellicht als ik erachter kom levert het mij weer wat besparingen op!

2 opmerkingen:

  1. Goed begin om de uitgaven terug te kijken. Idd best veel aan kleren voor jezelf. Ik koop het ene jaar spijkerbroeken en het andere jaar schoenen, meestal. Scheelt een berg!
    Het is idd een vrouwending, dat kopen, gek, he?
    Succes met besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik ook. Omdat ik thuis werk...het is zo saai af en toe. en dan kan iets kopen, de gezelligheid van de winkels, bekenden tegenkomen even een welkome afwisseling zijn op een lange werkdag. Bij mij is het dus eigenlijk de afleiding van het werken. Ik moet daar wat anders op verzinnen......Ben benieuwd waar jij achter komt.

    BeantwoordenVerwijderen