zondag 6 juni 2010

Kinderkleding

Soms hoor ik van mensen dat kinderkleding erg duur is. Natuurlijk is iets voor de ene duur en voor de andere niet, dus helemaal oordelen erover kan je nooit. Toch merk ik vaak dat als ik in gesprek kom met mede-ouders die dit zeggen er andere mogelijkheden zijn.

Wij hebben een klein meisje van 1,5 jaar. Een levenslustig grietje die veel speelt en daarbij moet rekening gehouden worden met haar kleding. Ten eerste zit het lekker, is het van ademende stof, maar is het ook stevig genoeg? Dat zijn vragen die ik mij elke keer stel. Daarnaast ben ik zelf een tuttebel die gek is op kleding en ook graag mijn eigen dochter aankleed. Toch vallen de keuzes die ik van kleding maak vaak mee.

Regelmatig koop ik kleding tweedehands. Vaak gaat dit wel om basic kleding, zoals een spijkerbroekje omdat die vaak tijdloos zijn. Kinderen en vooral die kleintjes zitten zo kort in hun kleding, dat de tweedehands artikelen vaak nog in goede conditie zijn.
Daarnaast kom ik regemaltig voor haar bj de Wibra, Ter stal, Tuunthe, Hans textiel en soms de Zeeman. Als je daar goed zoekt zitten er leuke dingen tussen. De kwaliteit is per winkel wel wat verschillend, maar een aantal hebben een prima kwaliteit en waarom zou ik dan iets duurders kopen? Vaak hoor ik ouders weleens zeggen dat de kleding bij dit soort winkels niet uniek zijn, maar dit kan jezelf doen! Door goed te combineren, kan je naar mijn idee een leuke unieke set krijgen.
Toch koop ik ook weleens duurdere kindermerken (vooral broekjes), maar dit gebeurd vaak in de opruiming. Broekjes van 20 0f 25 euro met 70% korting, zijn misschien uit de mode volgens de winkels mijn dochter zit er prima mee uit.

Zo ook gister heb ik weer goedkope zomerkleding gescoord voor mijn dochter bij de Hema. Diverse rokjes, topjes en een bolero voor de zomervakantie voor 2 a 3 euro per stuk! Daar kun je hetzelf niet voor maken.

Zolang mijn dochter nog niet merkbelust is, krijgt zij gewoon wat "goedkopere kleding aan"! Ik hoop dat zij net zoals mij, niet veel om merken gaat geven. Vroeger in mijn puberteit liepen mijn leeftijdsgenootjes altijd met een bepaalde broek of schoenen aan. Ik vond ze ook leuk of mooi, maar wou het geld er niet aan uitgeven. Vaak zocht ik naar een mooi alternatief. Kwam dan op school en dan zeiden ze; "oh leuk heb jij ook de echte die of die"! Ik antwoorde dan vol trots, nee deze komen van de markt en waren maar een paar euro! Ik schaamde mij niet, ik was trots en kon veel meer met mijn geld doen. En ik werd nooit gepest om de goedkopere versie, omdat ik zo stevig in mijn schoenen stond!
Hopelijk heeft mijn meisje dat dus ook als ze 14 is.

4 opmerkingen:

  1. Zo ongeveer koop ik ook de kleding. Niet kopen tweedehands, want dat kan ik hier niet vinden, maar wel krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ buffertje-> inderdaad krijg ook weleend tweedehands. Mijn dochter heeft nog twee nichtjes die iets ouder zijn en mijn schoonzussen schuiven het dan weer door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderkleding is tot voorkort nooit een probleem geweest. Maar nu onze oudste in maat 134/140 zit vind ik het veel lastiger. Veel maatseries gaan tot 128 (de leuke bloemenkleding) en daarboven is het vaak somber en veel te volwassen. Ik heb echt moeite gehad (ik als bijna shopverslaafde) om een leuke zomergarderobbe voor haar samen te stellen. Maar inderdaad, voor die kleintjes is alles nog zo ontzettend leuk en nauwelijks versleten als je het tweedehands koopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een paar leuke goedkope basic truitjes gekocht bij de Wibra en die ga ik oppimpen met een strijklabel. Zo heb je goedkoop toch iets orgineels. Mijn dochter is net 2 jaar. Ook zij draagt tweedehands en uit de goedkope winkels en ze ziet er altijd leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen