zondag 9 januari 2011

Daar zijn we weer!

niet veel zin gehad in mijn blog! Mijn hoofd zit vol met andere dingen. Privézaken die aandacht eisen. Natuurlijk ben ik blijven consuminderen, maar de energie was ver te zoeken om erover te schrijven.

Maar nu zijn we er weer, in 2011! Dit jaar gaan we trouwen. Ook bij onze bruiloft word er op de centen gelet. Een dure bruiloft (voor mijn beleving is dat boven de 10.000 euro)wil ik niet. Vind ik zonde van mijn geld. Dus proberen we daar onder te blijven. In hoeverre ik het nu kan budgetteren lukt dat en hebben we zelfs nog iets ruimte. Ik heb zin in mijn bruiloft en hoop dat het een mooie dag zal worden.
Na deze dag kunnen de touwtjes weer wat losser. Als ik een keer biefstuk wil eten kan dat, wil ik een keer een nieuw shirt dan kan dat. Maar toch zal ik nooit meer zoveel geld uitgeven als daarvoor. Mijn leven is veranderd, mijn smaak is veranderd. Mijn uitgavepatroon is veranderd. Het is heerlijk het geeft rust! Het geeft een kick.

De laatste weken zijn de boodschappen niet boven de 50 euro per week uitgekomen. Het schommelt soms van 30 euro naar 45, maar meer dan 50 word het niet. Ben zo trots, iets wat ik heb overwonnen. Ik ben tevreden met dit budget. Ik eet er lekker van, kan zelfs binnen dat budget luiers kopen voor mijn kind en spaar op deze manier voor iets wat eerder niet haalbaar was.

Met de energie gaat het ook goed! Het laatste half jaar ben ik heel bewust op ons stroomverbruik gaan letten. Staan er geen apparaten op stand-by, niet onnodig lampen laten branden, niet de verwarming laten branden als we niet thuis waren en al die dingen die ik heb gedaan hebben resultaat opgeleverd! De energierekening is weer naar beneden! Echt helemaal top!

Maar iets wat ik toch apart vind is dat het consuminder-virus niet altijd even natuurlijk aanvoelt. Soms vraag ik mij af of dit komt omdat ik misschien net iets doorsla? Of komt het dat het een beetje mijn strijd/hobby/invulling is en niet dat van mijn partner en/of omgeving? Of omdat ik er toch niet zo over durf te praten? Omdat sommige mensen me dan een kniepert vinden? Misschien is het wel een combi van deze dingen. Ga dat toch eens uitzoeken, want dat vind ik belangrijk. Dit moet natuurlijk aanvoelen en vaak gebeurd dat wel, maar soms......dus niet!

Voor 2011 heb ik op het consuminderjaar staan:
* weer mijn inkomsten en uitgaven gaan noteren, is er de afgelopen maanden weinig aangedaan en gelukkig ging dat goed.
* Het meeste uit mijn spaargeld halen, door te letten op hoge spaarrentes en goed voorwaarden.
* sparen voor een studie, wil graag iets anders in het werk.
*.......nog nader in te vullen in de loop van het jaar!

Liefs

5 opmerkingen:

  1. Vergeet vooral niet van te genieten op je trouwdag. Da's het allerbelangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel bij sommige mensen ook een beetje schaamte, maar dat weerhoudt me niet hoor! Ik praat er gewoon niet met iedereen over. Iemand die vindt dat een kind 'recht heeft op Uggs' daar probeer ik niet eens mee in discussie te gaan....
    Wij waren 8700 kwijt voor onze bruiloft, netjes toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tienduizend euro vind ik ook heel erg veel voor een bruiloft moet ik zeggen. Ik zou denk ik nu, als ik ging trouwen, niet veel meer dan eh... 500 euro uit willen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden ook een budget-bruiloft. Maar het was heerlijk en iedereen heeft genoten. De trouwkaarten hebben we zelf gedrukt. De jurk kwam uit een budgetwinkel, de trouwauto gehuurd via marktplaats, het pak van manlief uit de uitverkoop en hebben koffie en taart in de kerk gedaan, later op de feestlocatie met selecte groep gedineerd. Via MP een pianist ingehuurd. En oh ja, de fotograaf kwam ook van Marktplaats. Wilde net een zaak opzetten en had opdrachten nodig. Prima toch?
    Dat van het niet natuurlijk voelen, dat komt bekend voor. Iedereen heeft z'n eigen pijngrens in het zuinigzijn. Die is heel persoonlijk en voor iedereen anders. Daar is toch niets mis mee?
    Gewoon niet doen wat je niet wilt.
    Geniet van je dag, hoe vaak geef je zo'n groot feest?

    BeantwoordenVerwijderen