vrijdag 13 maart 2015

Vrekken anno jaren '90

Gisteravond was ik aan het brainstormen wat ik zoal doe aan bezuinigen/consuminderen en wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik zat een beetje te surfen op het net en zo vond ik wat youtube-filmpjes over "vrekken" uit de jaren 90. Ik heb met veel plezier en ook verbazing zitten kijken. De meeste van deze filmpjes kwamen uit de jaren 90. In de jaren 90 woonde ik nog thuis en had geen besef van bezuinigen en consuminderen. Daarom vond ik het fascinerend om te zien dat er toen blijkbaar ook een "vrekken-golf" heerste en in mijn ogen behoorlijk fanatiek. Van WC doorspoelen met regenwater tot aan 1 voedzame maaltijd per dag voor maar 10 cent. Mensen die een inkomen hadden van toen bijvoorbeeld 6000,- gulden per maand en rondkwamen met 500,- gulden per maand. Ik heb echt met plezier gekeken. Voor mijzelf zijn bepaalde zaken die ik zag echt extreem, zo wil en kan ik met mijn gezin niet leven. Mijn man is niet zo'n consuminderaar, hij is wel bewust en mijn kids zijn te klein. Uiteraard kunnen wij de meiden wel iets meegeven en dat doen wij ook. Voor mijzelf waande ik even in gedachten waar mijn consuminder-grens was. Zou ik een wc doorspoelen met regenwater? Nee. Wel bewaar ik al het water uit drinkbekers (die de kids niet opdrinken) uit koffiezetapparaten, etc de hele dag en geef daar uiteindelijk de planten water mee. Ook geef ik geen 10 cent per dag voor 1 enkele maaltijd. Wel wordt hier in huis nauwelijks nog iets weggegooid en alles ingevroren en eten wij regelmatig kliekjes. Zo ben ik ook een voorstander van tweedehandskleding, zeker als het er nog netjes uitziet. Waar is mijn grens? Ik ga er toch eens verder over nadenken, want ja toch waren de "vrekken"uit de jaren 90 zo gek nog niet. Ik wil ook wel op mijn 50ste stoppen met werken en genieten in mijn huisje met een lap grond en mijn eigen moestuin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten